Hvordan kan vi hjelpe barna våre med å finne motivasjon til å gjøre oppgaver de ikke har så lyst til, uten å ty til kjefting, trusler eller mas?
Hvordan kan vi skape et miljø hvor barna våre ikke bare blomstrer, men også utvikler seg til selvsikre og motiverte individer. Dette handler om å balansere barnas behov for autonomi, kompetanse og tilhørighet for å fremme både indre og ytre motivasjon.
Er det noe jeg virkelig ønsker for mine barn, så er det at de skal trives i livet. Jeg håper de gjør det bra på skolen, utmerker seg i idrett, og får oppleve følelsen av mestring. Det er en utrolig god følelse, og jeg unner dem virkelig å kjenne på den.
Selvbestemmelse
Selv om livet kan by på utfordringer og vanskelige perioder, ønsker jeg at de skal føle at alt kan løses på en eller annen måte.
Å motivere barna til å gjøre lekser, dra på trening eller rydde rommet kan være en krevende oppgave. Hvordan kan vi hjelpe barna våre med å finne motivasjon til å gjøre oppgaver de ikke har så lyst til, uten å ty til kjefting, trusler eller mas?
Motivasjonsforskerne Edward Deci og Richard Ryan har utviklet en teori kalt selvbestemmelse, som kan hjelpe oss å skape et miljø der barna våre kan blomstre.
De tre grunnleggende psykologiske behovene
Ifølge Deci og Ryan har alle mennesker tre grunnleggende psykologiske behov:
Barn trenger å føle at de har noe å si i sine egne aktiviteter, at de kan klare de utfordringene de møter, og at de er en del av en støttende gruppe.
Indre og ytre motivasjon
Indre motivasjon er når barna utfører en aktivitet fordi den i seg selv gir
glede eller tilfredsstillelse.
Ytre motivasjon er når de gjør noe for å oppnå en ytre belønning eller for å
unngå en straff.
Kontrollert ytre motivasjon innebærer at barna føler press eller tvang til å utføre en aktivitet, som når de gjør lekser kun for å unngå straff.
Autonom ytre motivasjon er når barna har internalisert verdien av en aktivitet, som når de gjør lekser fordi de forstår at det er viktig for deres fremtid, selv om de ikke nødvendigvis liker oppgaven.
Hvordan kan vi foreldre støtte barna
For å hjelpe barna med å utvikle indre motivasjon og autonom ytre motivasjon, kan vi som foreldre:
La barna få være med på å bestemme hva de skal gjøre. For eksempel, la dem velge hvilken bok de vil lese eller hvilken aktivitet de vil gjøre etter skolen.
Tilpass oppgaver slik at barna kan oppleve suksess. Dette kan innebære å gi dem oppgaver som er utfordrende, men oppnåelige, og gi dem ros for innsatsen deres.
Vær en støttende og forståelsesfull forelder. Vis at du bryr deg om hva de føler og tenker.
Forklar hvorfor visse regler og oppgaver er viktige. Dette kan hjelpe barna med å se meningen bak aktivitetene de gjør.
Lytt til barna og ta deres meninger på alvor. Dette vil hjelpe dem til å føle seg verdsatt og respektert.
Oppmuntre barna til å ta egne initiativ og følge sine interesser. Dette kan øke deres følelse av autonomi og motivasjon.
Selvbestemmelse
Carol Dweck, kjent for sin forskning på "growth mindset," støtter også viktigheten av å oppmuntre til mestring og utvikling. Hun hevder at ved å fokusere på innsats og læring fremfor medfødt talent, kan vi hjelpe barna til å bli mer motiverte og resiliente.
Ved å forstå og anvende selvbestemmelsesteorien i hverdagen, kan vi som foreldre skape et miljø som ikke bare motiverer barna våre, men som også hjelper dem til å utvikle seg til selvsikre og kompetente individer.